Ontdek de merkwaardige betekenissen die verborgen zitten in de logo's van 8 beroemde merken
We zijn gewend om de namen en logo's van zoveel bekende merken te zien, echt elke dag: het kan gaan om kleding, voorwerpen die we dagelijks gebruiken, apps of zelfs voedingsmiddelen die we regelmatig consumeren. Het zijn zulke bekende afbeeldingen en letters dat je wel moet erkennen dat ze hun doel op voorbeeldige wijze hebben gediend: je in staat te stellen het bedrijf waartoe ze behoren in een oogwenk te identificeren.
Maar heb je je ooit afgevraagd waarom dat merk juist dat type logo koos? Met die vormen en kleuren? Soms is de keuze vanzelfsprekend, soms verbergt het betekenissen, of zelfs afbeeldingen, die je pas bij nadere beschouwing begrijpt. Hieronder staan acht bekende.
Toyota, het bekende Japanse automobielbedrijf. We herkennen allemaal de 'T', de beginletter van de naam, maar waarom bestaat hij uit twee elkaar kruisende ellipsen? De vorm van deze letter is bedoeld om te herinneren aan het stuurwiel en daarmee ook grafisch aan het product waar het bedrijf bekend om staat. En ze zijn gegraveerd in een ovaal, wat staat voor de wereld die Toyota omarmt. Er zijn zelfs mensen die alle letters https://www.markquarttoyota.com/blogs/324/what-does-the-toyota-symbol-mean/ van het woord "Toyota" in dit logo hebben herkend!
FedEx is een van de bekendste internationale koeriers ter wereld, en zijn logo is heel eenvoudig: twee woorden naast elkaar, met de laatste "d" van de eerste en de eerste "E" van de tweede tegen elkaar aan. Maar is het je ooit opgevallen dat de witte ruimte tussen de "E" en de "x" de vorm heeft van een pijl die naar voren wijst?
Een van 's werelds meest geliefde chocola is de Toblerone, een chocoladereep die de typische Italiaanse torrone (nougat) in een nieuw jasje heeft gestoken. Deze Zwitserse herinterpretatie van het traditionele Italiaanse product wordt al aangegeven door de naam, die een kruising is tussen "Tobler", de achternaam van de uitvinder, en "torrone". Deze chocoladesoort is beroemd om zijn vorm: veel driehoeken op een rij, die doen denken aan het silhouet van de berg die in het logo is getekend, de Matterhorn. Maar als je de op de verpakking getekende berg nader bekijkt, zul je merken dat het clair-obscur dat doet denken aan sneeuw die aan de rots kleeft, in werkelijkheid het silhouet van een beer verbergt, het heraldische symbool van Bern, de stad van Toblerone!
Airbnb, Inc. - Creativo
De vakanties van zoveel mensen in de wereld worden vergemakkelijkt door het gebruik van een nu zeer populaire app: Airbnb, waarmee mensen allerlei soorten accommodatie kunnen vinden, ook samen met verhuurders die kamers aanbieden. Het logo doet denken aan een paperclip in de vorm van een "A", de initiaal van het bedrijf, maar in werkelijkheid is het een compositie van vier symbolen https://www.entrepreneur.com/growing-a-business/airbnb-why-the-new-logo/235709: in het midden is het hoofd van een klant, met zijn armen uitgestrekt en enigszins gebogen; die centrale vorm is het symbool van de positie van een willekeurige plaats op een kaart; als je het geheel omdraait en naar het buitenste kader kijkt, zie je een hart, dat saamhorigheid en gezelligheid symboliseert; tenslotte de "A" die je op het eerste gezicht herkent.
Een van de populairste sociale netwerksites is Pinterest, dat begon als een prikbord waarop je allerlei ideeën kon prikken. En inderdaad, de beginletter "P" doet denken aan een speld van die welke gebruikt worden om notities op prikborden, zoals kurkborden, vast te pinnen!
Een van de populairste betalingscircuits ter wereld is Master Card, waarvan het logo op veel betaalkaarten staat. Het bestaat uit twee overlappende cirkels, een rode en een gele, en waar ze elkaar raken is de resulterende kleur oranje. Waarom die twee kleuren? Rood symboliseert energie, passie en alles wat mensen voortdrijft; geel daarentegen staat voor welvaart.
Vodafone, een internationaal verbreid communicatiebedrijf: de vorm van de rode 'komma' erin is eigenlijk een omgekeerde komma zoals die in geschreven taal het begin van een gesprek aangeven!
Firefox is een van de langst bestaande en meest gebruikte browsers ter wereld. In zijn logo zien we een vos die de wereld omarmt, maar in feite is het geen gewone vos. 'Firefox' is het Engelse woord dat het Chinese woord voor rode panda vertaalt, een bedreigd en daarom uniek en kostbaar dier, precies zoals het bedrijf zich wil presenteren.
Interessant om de redenen achter deze schijnbaar eenvoudige symbolen te ontdekken!