Gasten en goede manieren: 8 vervelende situaties die met de juiste houding kunnen worden vermeden
In de omgang met gasten zijn er etiquetteregels die je het beste kan volgen, ook al zijn ze niet in een handboek gecodificeerd of word je gestraft als je je er niet aan houdt.
Het is gewoon een kwestie van gezond verstand en empathie, kwaliteiten die bij alle gelegenheden zeer gewaardeerd worden en die kunnen helpen om ongelukken of gênante en onaangename situaties te voorkomen. Natuurlijk beschikt niet iedereen over deze gaven of is niet altijd in staat ze op het juiste moment toe te passen. Het kan dus gebeuren dat je bepaalde gasten in ongemakkelijke situaties laat terechtkomen waar je niet eenvoudig een oplossing voor kunt vinden.
Om onaangename verrassingen te voorkomen en perfecte gastvrouwen en -heren te zijn, is het dus een goede gewoonte om enkele trucjes toe te passen. Als je verder leest, zul je aan de hand van enkele concrete voorbeelden begrijpen waar we het over hebben.
Voordat je iets aanbiedt, of het nu warme of koude dranken zijn, kun je de gast het beste vragen naar zijn of haar voorkeuren. Anders zou je in een situatie terecht kunnen komen waarin iets wordt aangeboden dat de gast om welke reden dan ook niet lust of niet mag drinken. En dit is onaangenaam voor beide partijen.
Huisdieren worden vaak beschouwd als iemands beste vrienden. Maar er zijn mensen die om hygiënische redenen, niet tegen dierenhaar kunnen of, in veel gevallen, lijden aan allergieën. Als de gast een bank vol honden- of kattenhaar aantreft, of direct met het dier erop gekruld, helpt dat de situatie niet.
De vloeren moeten, als je iemand verwacht, redelijk schoon zijn, althans op het oog, anders ziet het huis er onverzorgd uit, wat veel mensen moeilijk kunnen verdragen.
Het is veel beter dat je gasten niet ontvangt met dweilen, bezems en alle schoonmaakbenodigdheden. Het zou de boodschap kunnen geven dat je met iets anders bezig was en dat het bezoek onwelkom of zelfs tijdverspilling is. Of het lijkt erop dat er alleen bij die gelegenheid is schoongemaakt omdat er iemand werd verwacht.
Nogmaals, om te voorkomen dat het bezoek als een ongemak wordt gezien, moet je ook voorkomen dat je wordt aangetroffen terwijl de tafel is gedekt of de maaltijd aan de gang is.
Probeer een gast niet in verlegenheid te brengen door je om toiletpapier te moeten vragen omdat het op is. Controleer altijd of dit niet het geval is voordat iemand komt of laat voor de zekerheid een reserverol achter in de buurt.
Wanneer de gast een taart of iets anders dat samen genuttigd kan worden meebrengt, hoor je het niet weg te zetten om het later op te eten, maar hoor je het aan de gast aan te bieden.
En dan zijn er nog mensen die om redenen van hygiëne of bepaalde culturele opvattingen liever op blote voeten in huis lopen. Breng een gast nooit in een positie waarin hij of zij de schoenen moet uittrekken. Dit is iets wat veel mensen niet op prijs zouden stellen.
Ben je ooit in onaangename situaties terechtgekomen als gast of gastheer/-vrouw?