De geheime organisatiemethode die het populairst is onder experts is "Core 4"

door Natasja

16 Mei 2024

Advertisement

Een opgeruimd en goed georganiseerd huis is zeker het resultaat van constant werk, maar het is ook waar dat wanneer de rommel zich heeft opgestapeld, je ergens opnieuw moet beginnen. Op dat moment komen de verschillende decluttering technieken om de hoek kijken, dat wil zeggen de handelingen die nodig zijn om het overbodige te verwijderen en weer orde in huis te scheppen. Volgens deskundigen moet je bij het opruimen, welke aanpak je ook kiest, uiteindelijk altijd vier fundamentele stappen doorlopen: het gaat hier om de "Core 4", oftewel de vier grondbeginselen.

1. Verwijder echt alles

wirestock/Freepik

Als je besluit een kamer op te ruimen om hem te reorganiseren (oftewel decluttering), moet je geen halve maatregelen nemen. Zelfs als je al weet wat overblijft en wat niet, moet je vanaf het begin beginnen en alles verwijderen. Elke lade en plank leegmaken is de eerste stap.

Hiervoor is het nodig om op zijn minst een grote doek op de vloer klaar te leggen waar alles op kan worden gelegd, zonder je al specifiek zorgen te maken over wat overblijft en wat niet. Je kunt hooguit de dingen die bewaard moeten worden aan de ene kant leggen en de andere aan de andere kant, maar zonder tijd te verspillen, op een volledig algemene manier.

Advertisement

2. Verdelen per categorie

Freepik

Als de hele kamer leeg is, kun je je aandacht richten op de massa voorwerpen die opnieuw gerangschikt of weggegooid moeten worden. Dit is waar het noodzakelijk wordt om dozen bij de hand te hebben of op zijn minst verschillende houders waarin je elke categorie van vooorwerpen kunt doen.

Je kunt redeneren op de manier die je het meest natuurlijk lijkt, afhankelijk van de ruimte: verdelen naar frequentie van gebruik, naar grootte of gewicht, of duizend andere criteria. Wat je ook helpt om de ideale bestemming van elk voorwerp te onthouden. En om het niet te vergeten, schrijf alles op post-it briefjes, zodat je in één oogopslag ziet waar elke stapel/doos met voorwerpen bij hoort.

3. Het overbodige wegdoen

@theorderlyspace/Instagram

Het begrip overbodig is heel persoonlijk: voor sommigen kan het overeenkomen met "wat ik nooit gebruik en dus niet meer nodig heb", "iets dat kapot is en niet meer werkt". Maar voor anderen zijn de affectieve waarde of de dosis esthetische bevrediging die bepaalde puur decoratieve (en misschien niet eens kostbare) voorwerpen bieden, veel belangrijkere criteria.

Vraag je je altijd af of je iets wilt houden, schenken of verkopen. Soms doet het iets in je handen je beseffen dat je je niet eens herinnert dat je dat voorwerp had en dat je gemakkelijk zonder kunt, andere keren wordt het voorwerp dat in de vergetelheid was geraakt iets moois waarmee je de kamer kunt versieren om de look van de kamer te vernieuwen, of verandert het in het meest gebruikte hulpmiddel van de komende jaren!

In dit stadium beslis je dus ook wat je in de doos van de weg te gooien spullen doet, wat je cadeau geeft en wat je kunt verkopen.

4. Ruim alles op, maar ordelijk

@theorderlyspace/Instagram

Zodra je alle stapels of dozen met spullen die je niet meer zult houden, hebt verplaatst, is het tijd om elk voorwerp terug op zijn plaats te zetten. Met de lege meubels voor jeen de voorwerpen die waarschijnlijk op de grond liggen maar al wel gesorteerd zijn (daar heb je aan gedacht tijdens de categorisatiefase, toch?), is het alsof je een nieuw huis hebt en opnieuw begint. Het klinkt banaal, maar het is een gevoel dat je doet heroverwegen hoe je elk van de ruimtes beleeft en je het potentieel ervan doet realiseren.

Misschien verplaats je zelfs meubels of maak je ruimte voor andere, of voor planten en dingen die er eerst niet waren.

Het blijft belangrijk om te onthouden dat wanneer je alles terugzet, je meteen moet vertrouwen op efficiënte en - vooral in bepaalde "belangrijke" kamers zoals de woonkamer - mooie opbergsystemen. Gebruik daarom een combinatie van dozen, bakken, manden van elk type dat je het mooist vindt en waarmee je geen ruimte verspilt of tijd verliest met alles door te zoeken. Ook hier kan het handig zijn om labels klaar te hebben liggen om te bevestigen aan de verschillende gesloten bakken die je maakt.

Zelfs de kleinste en op het eerste gezicht eenvoudigste ruimte om te reorganiseren verdient al dit werk: het is de moeite waard om er een dag of twee aan te besteden en dan zul je uiteindelijk een omgeving hebben die je beter bevalt, waarin je veel rustiger kunt leven en gebruiken. En wie zou dat niet willen?

Advertisement